Ορισμένοι τεχνολογικοί κολοσσοί μάλιστα [βλέπε Microsoft, Google, Facebook κ.λπ.] έχουν τόσο πολύ θορυβηθεί από την έκταση του φαινομένου, που μέχρι και εξειδικευμένες A.I. αναπτύσσουν, οι οποίες –άκουσον, άκουσον!– θα μας βοηθούν να ξεχωρίζουμε τη μούφα απ’ το αληθινό. Ναι, η νοημοσύνη των μηχανών σύντομα θα στρατολογηθεί για να αντιμετωπίσει την ανθρώπινη ηλιθιότητα –τι ειρωνεία, πραγματικά. Αλλά, όπως είπε κάποτε και ο Κικέρων [με έχουν διδάξει πολλά οι περιπέτειες του Asterix], o tempora, o mores!
Ωστόσο, το ζήτημα των ψεύτικων ειδήσεων είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου και σύμπτωμα μιας γενικότερης κοινωνικής παθογένειας. Τα βαθύτερα προβλήματα, βλέπετε, είναι η έλλειψη Παιδείας και κατά συνέπεια η σχεδόν παντελής αδιαφορία του κόσμου για πιο ουσιώδη θέματα. Στους κύκλους των ΜΜΕ αυτά είναι γνωστά κι έτσι αναπόφευκτα υιοθετείται συχνά η λογική “δώστε στον λαό αυτό που θέλει”.
Έτσι, το φτηνό κουτσομπολιό, η τρομολαγνεία και η... τζάμπα μαγκιά των τηλεοπτικών παραθύρων του πρόσφατου παρελθόντος έχουν μεταπηδήσει σήμερα στον Παγκόσμιο Ιστό, με το φιλοθεάμον κοινό να καταναλώνει μετά μανιώδους βουλιμίας το αγαπημένο του “κίτρινο” περιεχόμενο –τώρα πια όμως όχι από το “χαζοκούτι”, αλλά από τον υπολογιστή, το smartphone ή το tablet του.
Πλέον, ακόμα και websites που σχετίζονται με ιστορικούς δημοσιογραφικούς οργανισμούς και πρωτοκλασάτα ονόματα του χώρου έχουν αντικαταστήσει μεγάλο μέρος της ύλης τους με σκουπίδια, τα οποία μάλιστα εντέχνως παρεμβάλλονται μεταξύ των λιγοστών πια σοβαρότερων ειδήσεων, προκειμένου έτσι να πλασαριστούν στον αναγνώστη πιο αποδοτικά: “Κόλασε το Instagram με τις καμπύλες της η Τούλα γνωστού talent show”... “Πώς μας φακελώνουν μέσω της φορολογικής μας δήλωσης”... “Με αιθέρια ύπαρξη διασκέδασε το νέο μεταγραφικό απόκτημα του Αστέρα Κάτω Πετριάς”.
Καταλαβαίνετε πού το πάω; Τέτοια άρθρα, παρότι μπορούν να χαρακτηριστούν ως “κίτρινα”, “clickbait” ή όπως αλλιώς θέλετε, δεν περιλαμβάνουν ψεύτικες ειδήσεις κι έτσι κανένας αλγόριθμος δεν μπορεί να τα... μαζέψει. Επιπλέον, εφόσον ο κόσμος τα γουστάρει τόσο πολύ και το δείχνει με κλικ, likes και shares, ποιος θα τολμήσει να τα περιορίσει, σε μια εποχή που η επιβίωση ενός μέσου εξαρτάται άμεσα από την επισκεψιμότητα της online εκδοχής του; Κάπως έτσι, ο φαύλος κύκλος της βλακείας συνεχίζεται.
Για να μην παρεξηγηθώ, αντιλαμβάνομαι ότι οι άνθρωποι έχουμε ανάγκη –ειδικά μέσα σε αυτή τη δύσκολη εποχή που διανύουμε– να ξεσπάσουμε, να ξεχαστούμε και να γελάσουμε. Όμως, ο χαβαλές και η ελαφρότητα πρέπει να λαμβάνουν τη θέση και την έκταση που τους αρμόζει και να μην γίνονται αυτοσκοπός.
Το θέμα είναι τελικά, αγαπητές φίλες και φίλοι, ότι το πώς θα εξελιχθεί το Διαδίκτυο, είναι και στο δικό σας χέρι. Αν επιμένετε να καταναλώνετε σκουπίδια, όσο αφυπνισμένοι κι αν αισθάνεστε, όσο κι αν υψώνετε το δάχτυλο με δήθεν τσαμπουκά προς τους “αλήτες δημοσιογράφους”, πάλι μια χωματερή θα αντικρίζετε στην οθόνη σας. Έχω άδικο;
Πηγή: e-pcmag.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου